Instructie meting lichtdoorlatendheid (2015I002)
Categorie Verkeer
Van College van procureurs-generaal
Aan Hoofden van de OM-onderdelen
Registratienummer 2015I002
Datum inwerkingtreding 1 april 2015
Wetsbepalingen Artt. 5.2.42, 5.3.42, 5.3a.42, 5.5.42 en 5.6.42, alle lid 3 Regeling voertuigen
Bijlagen –

SAMENVATTING
Deze instructie heeft tot doel een uniforme handhaving te bewerkstelligen van de in de Regeling voertuigen (RV) opgenomen eis betreffende de lichtdoorlatendheid van voertuigruiten.

ACHTERGROND
In de op 1 mei 2009 in werking getreden RV is voor personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen, driewielige motorrijtuigen en voor bromfietsen bepaald dat de lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten niet minder dan 55% mag bedragen.
In deze instructie wordt ingegaan op de wijze waarop de lichtdoorlatendheid moet worden gemeten en welke correctie op de gemeten waarde moet worden toegepast.

OPSPORING
Gecertificeerd meetmiddel
Meetmiddelen die gebruikt worden bij de vaststelling van strafbare feiten en WAHV gedragingen (zoals bij de meting van de lichtdoorlatendheid), dan wel bij de vaststelling van de waarde van een grootheid, die van invloed kan zijn bij de bepaling van de zwaarte van de straf, moeten voldoen aan de voorschriften die bij of krachtens de Regeling meetmiddelen politie worden vastgesteld, dan wel voor het toegepaste gebruik zijn goedgekeurd door een daartoe bevoegde instantie.

Voor het certificeren van een meetmiddel dat geschikt is om de lichtdoorlatendheid van ruiten te meten zijn eisen [1] opgesteld en aan de hand van deze eisen is een lichtdoorlatendheidsmeter gecertificeerd.
Bij het bepalen van de lichtdoorlatendheid van een voorruit en/of de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag daarom uitsluitend gebruik worden gemaakt van het daarvoor type goedgekeurde meetmiddel met een geldig goedkeuringscertificaat.

Werkwijze
De meting wordt zo mogelijk ter plaatse uitgevoerd. Als geen geschikt en gecertificeerd meetmiddel op de controleplaats aanwezig is, kan, bij het vermoeden dat één of meer ruiten niet aan de gestelde eisen voldoen, op grond van artikel 160, vierde lid, WVW 1994 het voertuig voor een nader onderzoek naar een politiebureau worden overgebracht waar wel een gecertificeerde lichtdoorlatendheidsmeter aanwezig is. Als vervolgens bij meting blijkt dat de lichtdoorlatendheid na correctie minder dan 55% bedraagt, kan een aankondiging van beschikking worden uitgereikt. Hiervoor moet de feitcode N 420 d worden gebruikt. Indien de overtreding niet direct kan worden beëindigd [2], wordt door de opsporingsambtenaar namens de Dienst Wegverkeer (RDW) bepaald dat niet meer met het voertuig op de weg mag worden gereden en wordt op grond van artikel 48, zevende lid, WVW 1994 een verbod om met het voertuig op de weg te rijden aangezegd. Het aanzeggen van dit verbod wordt zo spoedig mogelijk aan de RDW gemeld conform de door de politie gebruikelijke werkwijze.

Wijze van meten
Het meetmiddel moet conform de handleiding worden bediend.[3] Indien het vermoeden bestaat dat slechts één ruit niet aan de eisen voldoet moet deze ruit om een objectief resultaat te verkrijgen op drie verschillende plaatsen worden gemeten. Vervolgens wordt de gemiddelde waarde gecorrigeerd met de vaste correctie van 5% transmittantie [4]. Indien het vermoeden bestaat dat meer ruiten niet aan de eisen voldoen moeten per ruit drie metingen worden verricht en wordt van de drie metingen per ruit de gemiddelde gecorrigeerde waarde berekend.
Om te voorkomen dat op plaatsen wordt gemeten waar de lichtdoorlatendheidseis niet van toepassing is, zoals de bovenzijde van de voorruit, zijn voor de voorruit en de zijruiten meetpunten vastgesteld. De voorgeschreven drie metingen moeten worden gedaan op de hieronder aangegeven meetpunten, waarbij in ieder geval wordt gemeten op de punten 1 en 2.

De meetpunten voor de voorruit zijn:
– hart stuur/bestuurders plaats met midden ruit
– hart passagiersplaats met midden ruit
– linker onderhoek ruit
– midden onder ruit
– rechter onderhoek ruit

De meetpunten voor de voorste zijruiten zijn:
– hart middellijnen ruit
– rechter bovenhoek ruit
– linker bovenhoek ruit
– linker onderhoek ruit
– rechter onderhoek ruit

Maximale fout
De maximale fout bedraagt 5% transmittantie. Dit betreft geen 5% van de gemeten waarde. maar bij elke gemeten waarde moet 5% worden opgeteld. Bij een meting van de lichtdoorlatendheid moet daarom elke gemeten waarde met 5% transmittantie (verder %) naar boven worden gecorrigeerd.

NB Het maakt voor de uitkomst niet uit of de correctie met de maximale fout op elke meting of eenmaal op de gemiddelde meetwaarde wordt toegepast. Daarom is voor het gemak in de paragraaf ‘wijze van meten’ aangegeven dat de gemiddelde gemeten waarde met 5% moet worden gecorrigeerd.

De in de RV opgenomen minimale lichtdoorlatendheidswaarde van 55% is beduidend lager dan de in de richtlijn 92/22/EEG opgenomen waarden van 75% voor de voorruit en 70% voor de voorste zijruiten. Om deze reden wordt het niet noodzakelijk geacht om een ondergrens voor de vervolging in te stellen.

Er kan derhalve een administratieve sanctie [5] worden opgelegd indien de gemeten waarde verhoogd met de voorgeschreven correctie van 5% minder dan 55 % bedraagt. De hoogste gemeten ongecorrigeerde waarde waarbij nog een aankondiging van beschikking op basis van feitcode N 420 d kan worden opgemaakt bedraagt dus 49% (49 % + vaste correctie van 5% = 54%).

Eisen aankondiging van beschikking
Indien meer dan één ruit niet aan de eisen voldoet wordt slechts één aankondiging van beschikking uitgereikt. Op de aankondiging van beschikking worden de ruiten vermeld die niet aan de eisen voldoen. Per ruit worden de gemeten waarden [6], de gemiddelde gemeten waarde en de gemiddelde gecorrigeerde lichtdoorlatendheidswaarde genoteerd. Deze gegevens worden eveneens ingevoerd in de Transactiemodule, zodat deze bij beroepszaken op het zaaksoverzicht ten behoeve van de CVOM worden vermeld.

OVERGANGSRECHT
De beleidsregels in deze instructie hebben onmiddellijke gelding op de datum van inwerkingtreding.
[1] Deze eisen zullen worden opgenomen in de Regeling meetmiddelen politie.
[2] Als sprake is van folie kan de overtreding mogelijk direct worden beëindigd door het verwijderen van de folie.
[3] Een lichtdoorlatendheidsmeter bestaat uit een lichtbron en een detector. De lichtbron wordt aan de buitenzijde van de te meten
ruit geplaatst en de detector wordt aan de binnenzijde geplaatst. Voor aanvang van de meting moeten de 0% en 100%
transmittantie (lichtdoorlatendheid) waarden worden gesimuleerd om de goede werking van het apparaat te controleren.
[4] De lichtdoorlatendheid wordt aangeduid met de eenheid ‘transmittantie, uitgedrukt in procenten’.
[5] Tenzij sprake is van de in artikel 2, tweede lid, WAHV genoemde situatie. Dit houdt in dat, als naar aanleiding van de getinte ruiten een ongeval is ontstaan waarbij letsel aan personen of schade aan goederen is toegebracht, moet worden afgezien van een aankondiging van beschikking en proces-verbaal moet worden opgemaakt terzake deze overtreding.
[6] Hof Leeuwarden 16 november 2011, ECLI:NL:GLEE:2011: BU5115. “Het hof acht het in verband met controle op de wijze waarop een meting is uitgevoerd, of de gemiddelde waarde correct is berekend en de correctie van 5% juist is toegepast, van belang dat een verbalisant alle drie de door hem gemeten waarden op het brondocument vermeldt.”
https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsregels/instructies/verkeer/instructie-meting-lichtdoorlatendheid-2015i002

Art 5.2.42 lid 3 (personenauto’s)
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Art. 5.3.42 lid 3 (bedrijfsauto’s)
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen. Visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport

Art. 5.3a.42 lid 3 (bussen)
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen. Visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport

Art. 5.5.42 lid 3 (driewielige motorvoertuigen)
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurders zitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen. Visuele controle, in geval van twijfel wordt gemeten. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Art. 5.6.42 lid 3 (bromfietsen)
De lichtdoorlatendheid van de voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten mag niet minder dan 55% bedragen. Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten.

Bron voor alle artikelen: https://wetten.overheid.nl

Meetcellen
Aan twee zijden van de ruit wordt een meetcel bevestigd. De cellen zien elkaar door de ruit heen en meten daarbij hoeveel licht de ruit doorlaat. In de praktijk blijkt dat bijna alle autoruiten vanaf de fabriek aan al van een coating zijn voorzien waardoor de lichtdoorlatendheid al om en nabij de 75% bedraagt. Het is daarom niet verstandig om nog een folie aan te brengen, omdat de lichtdoorlatendheid hierdoor al snel minder dan de toegelaten 55% zal bedragen.

De tintman is een gecertificeerd meetmiddel en is specifiek bedoeld voor het meten van lichtdoorlatendheid.

Aangezien niet iedere politie-auto dergelijke apparatuur heeft, kan de personenauto dus ook uit het verkeer worden genomen ten behoeve van een technisch onderzoek om zo alsnog een objectieve waarneming te kunnen krijgen. Uw voertuig kan daartoe naar een politiebureau worden afgevoerd om daar het technisch onderzoek te laten plaatsvinden.

Bron: https://www.infopolitie.nl

Mag ik folie of coating aanbrengen op mijn autoruiten?
Raamfolie of coatings op autoruiten mogen niet te donker zijn. De politie controleert of uw getinte autoruiten voldoende licht doorlaten.

Getinte autoruiten moeten licht doorlaten
De getinte voorruit en de getinte zijruiten van de bestuurderszitplaats moeten minimaal 55% van het licht doorlaten.
Getinte achterzijruiten en een getinte achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben. Dat mag alleen als uw auto links en rechts een buitenspiegel heeft. De voorruit en de zijruiten mogen geen beschadigingen of verkleuringen hebben.

Politie controleert te donkere autoruiten:
• krijgt u een boete;
• kan de politie uw kentekenbewijs deel I (A) invorderen. U mag dan niet meer in uw auto rijden.

Kentekenbewijs terugkrijgen na inname door politie

Heeft de politie uw kentekenbewijs ingenomen? Dan moet u eerst uw autoruiten in orde maken. Daarna laat u de auto keuren bij de RDW. Voldoen de autoruiten bij de keuring aan de eisen? Dan krijgt u uw kentekenbewijs terug.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/mag-ik-folie-of-coating-aanbrengen-op-mijn-autoruiten

  • persoonlijk en
    betrokken
  • hoge klant-
    tevredenheid
  • oog
    voor detail
  • altijd kwalitatief
    materiaal
Uitstekend
4.6
Casper en Coen, geweldig hoe jullie onze keuken hebben gewrapt.
Wij zijn er ontzettend blij mee.
Bedankt nogmaals.
Reactie van de eigenaar:Beste Silvia, ontzettend bedankt voor je review! Het eindresultaat is inderdaad prachtig. 🙌
Bedankt Cassign, Casper en Janneke, voor de mooie bestickering van de ramen en het meedenken hierbij. Blij mee! 👂🏼✨
Reactie van de eigenaar:Fijn voor de fijne beoordeling!
Goed advies en prachtig resultaat! De getinte Volvo is klaar voor vakantie! Bedankt voor de goede service!
Reactie van de eigenaar:Beste Tim, Dank voor je fijne review!, hier doen we het voor! Een hele fijne vakantie toegewenst met de beschermde auto met de juiste Windowfilm.
Superservice, denken mee en leveren strak werk af
Reactie van de eigenaar:Dank Raymond voor je fijne review. We hebben met veel plezier aan je auto gewerkt.
Reactie van de eigenaar:Dank voor de review! We waarderen de 5 sterren! Zo weten we dat we goed werk leveren Dank! Team Cas Sign
Waar kom je dit nog tegen, passie, vakmanschap, top bedrijf 👍
Reactie van de eigenaar:Dank Gj voor je positieve woorden.
Ramen laten blinderen achter, super tevreden.
Reactie van de eigenaar:Heel erg fijn om te horen. Ontzettend bedankt voor je review! 🙌
Perfect, strak werk
Wij hebben ons wagenpark door Casper en de zijnen laten wrappen. En zijn zeer tevreden. Ook wanneer bepaalde zaken even opnieuw gedaan moeten worden (door onze eigen schuld notabene). Wij kunnen Cassign van harte aanbevelen. Meedenkend, hard werkend, oprecht, eerlijk en open minded verstandhouding.
Fantastische communicatie. Ik vraag een offerte op, krijg meteen antwoord, vervolgens vraag ik om een update en wordt me verteld dat ik een bijzonder welkome klant ben en kwaliteit hoog in het vaandel heb staan. Fantastisch. Zonder twijfel de beste wrappert op het westelijk halfrond.
Reactie van de eigenaar:Goedemorgen Yvo Stau dt, zoals uw echte naam luid ;) Ik zie zojuist alle communicatie, mede naar aanleiding van ons telefonische contact afgelopen week. De emoticon (“🙄”) die u vanochtend stuurt, als teken dat u nog geen reactie van ons heeft ontvangen, is geen vraag om een reactie (zoals u in uw review aangeeft) Deze komt op ons als zeer ongeduldig over en zeker niet als een vriendelijk verzoek om te reageren op uw app. Helaas ziet u het als noodzaak om een review te schrijven, die dan ook niet op de volledige informatie is gebaseerd. Zoals Casper aangeeft, geven wij reactie als wij in de gelegenheid zijn. Wij besteden veel aandacht aan het op de juiste manier en met oog voor een kwalitatief goed resultaat, uitvoeren van onze opdrachten. Daar gaat tijd in zitten, waardoor wij niet altijd direct op app of mail kunnen antwoorden. Zoals u aangeeft, wij zijn in deze niet het bedrijf waar u naar op zoek bent. Dat is een prima conclusie. De review die u zojuist als reactie daarop plaatst, vinden wij zeer teleurstellend. U bent dan ook niet de klant waar wij graag voor werken. Wij wensen u veel succes bij het vinden van de geschikte partij, die wel per direct aan uw eisen kan voldoen.
Vakmanschap en duidelijke communicatie. We hebben door wrappen een hele moderne keuken gekregen.. dit is uitgevoerd door Cassign. Nog elke dag blij mee!
Goede kwaliteit, komt afspraken na en topservice, aanrader!!
Volvo logo laten wrappen.
Cassign voldeed ruimschoots aan mijn verwachtingen.
Vakmanschap is meesterschap in de ruimste zin van het woord.....
Top bedrijf. De mensen bij Cassign weten waar ze het over hebben. Wij zijn hier al meerdere malen geweest voor het wrappen van onze bedrijfs auto’s. Ook al overleg gehad voor het zwart maken van Chrome delen van mijn privé auto.
Vakwerk afgeleverd op onze bedrijfsbus.
Snel geplakt voor een scherpe prijs.
Vakwerk met oog voor details.
Mijn werkpaard is rondom gewrapt, top
Excellente service
Heb mijn motor laten bestickeren. Met het resultaat van ik niet helemaal tevreden. Dit heb ik toen kenbaar gemaakt en een foto gestuurd. Het heeft even geduurd (drukte en corona) maar met het eind resultaat ben ik zeer tevreden.
Ik heb bij Casign mijn ramen laten tinten. Super strak gedaan!

Ook hockey teamkleding laten drukken. Snelle service en goed advies over het ontwerp.

Top bedrijf!
Reactie van de eigenaar:Beste Quasi Modo-2.0, Helaas komt uw naam niet in ons klantenbestand voor en kunnen wij ons niet herinneren dat u ons heeft bezocht of dat wij contact hebben gehad met u. We nemen dan ook aan dat uw recensie voor ons een impulsieve actie is geweest. Mocht het geen impulsieve actie geweest zijn, dan horen wij graag waar uw uw recensie op gebaseerd heeft. Dan kunnen wij onze dienstverlening aan gaan passen. Team Cas Sign wenst u een fijne dag toe.
Ik lees wat dingen over de communicatie die niet snel genoeg zou gaan, maar als drukke zelfstandige is dat soms ook lastig. Casper levert kwalitatief wel zeer goed werk!
Super service kwam voor striping op de mini voor mijn vrouw. Casper dacht gelijk mee en kwam met het idee voor extra striping op de zijkant. En helemaal gaaf vond ik zijn idee voor de mat zwarte Engelse vlag op het panorama dak. Hij is druk ik moest ff wachten maar het resultaat is subliem. Top bedrijf kan ik iedereen aanraden.
2 keer gebeld en steeds doorgestuurd naar de receptioniste. Ze vertelde dat ik terug gebeld zou worden. Daarop een berichtje via Whatsapp verstuurt. Daarin gevraagd of ze bij een panoramadak kunnen wrappen in vorm van een union jack vlag. Krijg je veel later in de avond een bericht dat ze dat niet kunnen. Geen vakman dus....
Een goede vakman die goed werk leverd
Net nieuwe auto gekocht en zonder enige twijfel weer afgesproken met Cassign voor ramen tinten en een dak wrap. Zeker weten dat ook auto nummer 3 perfect wordt afgeleverd.
Perfectie tot in den top leuke telefoniste lekkere koffie en vakkundig personeel die weten waar ze mee bezig zijn top top top
Al meerdere keren geweest altijd eerlijke prijs en goede service. Ruiten van mijn auto laten tinten en nu mijn motor laten wrappen. Echt vakwerk ben zeer tevreden en kan iedereen aanraden. Het is een eenmanszaak dus wel druk betekent even op je beurt wachten.
3x contact gezocht, kreeg 3x een 'telefoniste' aan de lijn. Ik zou 'zo snel mogelijk' teruggebeld worden.... niets meer van Cassign vernomen. Heb de ramen van mijn auto nu ergens anders laten blinderen, bij een bedrijf dat wel contact vriendelijk is.
Geweldige service en perfecte afwerking.
js_loader